همشهری آنلاین: دومین درس‌گفتار استاد دکتر محمدعلی موحد درباره مقالات شمس تبریزی برگزار ‌شد.

نشست فرهنگی

به گزارش همشهری آنلاین، دومین درس‌گفتار استاد دکتر محمدعلی موحد درباره مقالات شمس تبریزی و با عنوان «کلید فهم شمس و مولانا» روز دوشنبه 12 تیرماه 91 برگزار ‌شد.

این برنامه که با همت بنیاد شمس تبریزی و مولانا و همکاری بنیاد شمس تبریزی شکل گرفت، همچون درس‌گفتار و ماه‌گفتارهای گذشته با استقبال فراوان شمس‌دوستان و مولانا پژوهان روبه‌رو شد.

بنیاد شمس تبریزی و مولانا برگزاری این نشست‌ها را از شش ماه گذشته با همکاری مؤسسه فرهنگی اکو آغاز کرده است و تا کنون استادانی چون محمدعلی موحد، مهدی محقق، توفیق سبحانی، کریم زمانی و اصغردادبه در ماه‌گفتارهایی که دوشنبه‌های اول هر ماه برگزار می‌شود، سخنرانی کرده‌اند.

درس‌گفتارهای دکتر محمدعلی موحد دیگر برنامه بنیاد است که در آن مقالات شمس تبریزی با نگاهی تازه بازخوانی و از این گنجینه بزرگ ادب و عرفان فارسی رمزگشایی خواهد شد.

دکتر موحد در دومین نشست درس گفتار خود با اشاره به این‌که سعی دارد درس گفتارها را زیر عنوان «کلید فهم شمس و مولانا» دنبال کند، گفت: «مقالات شمس، بی‌شک از زیباترین و برجسته‌ترین نمونه‌های نثر فارسی است و ما در خواندن آن به این ویژگی‌ها توجه می‌کنیم و لذت می‌بریم.

ولی در عین حال می‌کوشیم در ورای این نگرش صرفا ادبی و زیباشناسانه، چیزهای دیگر نیز در آن کشف کنیم».

او افزود: «متاسفانه نگاه ما در شاهکارهای به جای مانده از متون کهن فارسی، بیشتر نگاهی صرفا ادیبانه بوده است.

در این نگاه نخست مفردات واژه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و ما معنی کلمات غریب و نامانوس را می‌جوییم. آنگاه آرایه‌های ادبی متن را می‌کاویم».

او با نقد نگاه صرفا ادیبانه به آثار ادبی، گفت: «این نوع نگاه، موجب غفلت از فواید دیگر متن می‌شود. مثلا تاریخ بیهقی را به عنوان یک متن ادبی می‌خوانیم و غفلت می‌کنیم از اینکه گوشه چشمی هم به دسته‌بندی‌ها و دسیسه‌بازی‌های حاکم در دستگاه دیوانی که از ورای الفاظ و جملات سرک می‌کشد بیاندازیم».

استاد موحد افزود: «پیشنهاد من برای پیش‌درآمد سلسله‌گفتارهای مقالات خوانی این است که علاوه بر توجه بر جنبه‌های لفظی و کلامی آن، سعی کنیم با شخصیت شمس و مولانا به عنوان دو انسان، دو موجود خاکی واقعی و نه دو موجود اسطوره‌ای آشنا شویم و این آشنایی شخصیتی را یکی از کارسازترین و مهم‌ترین کلیدهایی درنظر بگیریم که برای راه‌گشایی و آشنایی با عوالم آنان و درک و دریافت آموزه‌های آنان ضرورت دارد».

سلسله گفتارهای مقالات خوانی و درس‌گفتارهای استاد محمدعلی موحد، هر ماه از سوی بنیاد شمس تبریزی و مولانا در مرکز آموزش مؤسسه فرهنگی اکو برگزار می‌شود.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با تلفن 22414830 تماس بگیرند.

 

کد خبر 176137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز